2012. április 17., kedd

Ezt most ki kell írnom magamból

Elegem van. Unom már, hogy egyesek szerint szégyen magyarnak lenni. Torkig vagyok azzal, hogy néhányan folyton gyalázzák a saját népüket, és úgy tesznek, mintha mindenki másnak is ez lenne a természetes. Egyszerűen nem vagyok hajlandó azt elfogadni, hogy ha például egy francia vagy német vagy amerikai ember büszke a származására, az egy remek ember (ezt nyilván nem is vitatom), de ha egy magyar ember ápolja a hagyományait (kutatja a történelmét, íjászatot vagy lovaglást tanul, magyar népművészettel, néptánccal, népzenével foglalkozik, stb.), az a politikailag korrekt szemléletmód alapján egy rohadt, alávaló, náci-fasiszta, akasztanivaló gazember. Tényleg így lenne? Senki sem érez kettős mércét?


A fenti részmondatok mindegyikét egyenként kifejthetném hosszasan, de úgy érzem még én ütném meg a bokám miatta, úgyhogy maradjanak ezek a kijelentések csak a levegőben, egyszerűen csak ki kellett írnom magamból. Akinek értenie kell, az úgyis érteni fogja.

2012. március 13., kedd

Zöld Pénz POS pályázat alkotóknak


Ez hatalmas ötlet!
Egyébként is az egyik legfontosabb feladatunk az lenne itt Magyarországon, hogy a külföldi függésű valutánk helyett helyi pénzt használjunk a belföldi kereskedelemre. Vannak erre már jó kezdeményezések (pl. a Hungaro, a Drábik féle Jópénz alapítvány, vagy a balatoni és a soproni helyi pénzek, de még a kormány is tett egy apró lépést ebbe az irányba), de ezt a dolgot minél jobban népszerűsíteni kéne. Ez a felhívás a Zöld Pénz részéről szerintem hatalmas ötlet, hiszen ha valóban sikerül egy olyan megoldást találni, ami a kritériumoknak megfelel (márpedig a fiatal kreatív közösség szerintem képes erre), akkor innovatív módon oldhatnánk meg egy összetett gazdasági, és egyre inkább társadalmi problémát.

2012. február 21., kedd

Damage Reporting request

Nemrégiben elkészült egy könyv kézirata, ami bár még nem jelent meg, de már most megérdemli a reklámot. Az író közelebbi és távolabbi ismerősei körében régóta várt könyv a Damage Report, természetesen Damage tollából. Aki nem ismerné, az illető a Planet Damage blog írója, a cyberpunk scene egyik (ha nem a) legismertebb bloggere (bár én inkább média-hackernek szoktam nevezni :) ), nem mellesleg a 14sec cyberpunk rövidfilm társalkotója, a The Dose magazin írója, az ld50.hu megalkotója, és még sorolhatnám.

Szóval Ő írt egy könyvet, Damage Report címmel. Amikor beszélgettem vele a könyvről, nem sikerült konkrét képet kialakítanom arról, hogy miről is szól pontosan, de azt hiszem ez csak előnyére válik. A legkonkrétabb megfogalmazás talán ez, by Damage of course:

"A huszonegyedik század forradalmai, persze, ugyanúgy léteznek. Csak egy hétig tartanak. Jó esetben. Megrágjátok, lájkoljátok, berételitek, pluszegyezitek, széttrolloljátok, megveszitek, hazaviszitek, ráveritek, fel a blogra, belájkoljátok, pluszegyezitek, jöhet a következő forradalom. És még önmagában, ha eléggé távolról nézzük, ezzel sincsen baj. A baj csak azzal van, hogy eléggé távolról nézve az is kiderül, hogy éppen a lejtőn vagyunk. És nem látszik, hol az alja igazán. A szabadesést viszont, unalmunkban vagy ingerhiányunkban, nem cserélnénk fel semmivel.
Erről szól ez a könyv."

Nekem nincs facebook-om, de attól még van pofám reklámozni, de csak a könyv kedvéért: http://www.facebook.com/damrep
Akinek sikerült felkeltenem az érdeklődését, az nyomjon legalább egy like-ot rá, akinek meg nem, az már úgyis elakadt az előző bekezdésnél. A könyv áprilisban jelenik meg, nagyon szurkolok, hogy legalább a célközönség (ami nem egy széles réteg) felfigyel rá.

2012. február 12., vasárnap

Táltos - cyberspace megjelenítés

Lassacskán haladok a Táltossal, most épp a kibertér megjelenítésén dolgozok. Még távolról sincs kész, de egy dolgot el kellene döntenem még most az elején, amiről szeretném kikérni a nagyérdemű véleményét. Maga a látványvilág elég egyszerű lesz, nagyrészt csak vonalakat kell rajzolnom a képernyőre. Erre két módot találtam ki, az egyiknél ténylegesen csak vonalakat rajzolok, a másiknál textúrázott poligonokkal érem el ugyanezt a hatást. Alant láthattok néhány képet, amik alapján összehasonlítható a két kirajzolási mód. Szerintetek melyik néz ki jobban? Melyik "szájberszpészesebb"?

Aki ki szeretné próbálni, lepullozhatja githubról: Táltos at Github
Python, pyGame és pyOpenGL kell a futtatáshoz.







2012. január 26., csütörtök

Egy csipetnyi webhacking

Nemrég felfedeztem egy sebezhetőséget az egyik weboldalon, és sikerélménnyel jutalmazott, ugyanis elküldtem a sebezhetőség leírását az oldal adminjának, aki bár nem siette el a választ, de kijavította a hibát, és megköszönte a bejelentést. Ilyenkor érzem, hogy valóban nem hülyeség a hacker-etika :).
Mivel a hiba már javítva van, berakom ide is a hiba leírását, okulni még lehet belőle, de kihasználni már nem. Az érintett oldalt nyilván nem teszem közzé.

Amikor valaki újraregisztrál, akkor ugye ti "generáltok" neki új jelszót, amit elküldtök az email címére. A gond az, hogy ez az új jelszó könnyen kitalálható bárki által.
Ha ugyanaz a személy újra megpróbál újraregisztrálni, akkor egy ehhez hasonló hibaüzenet íródik ki az oldalra: Duplicate entry '2255' for key 1
A 2255 gondolom egy sorszámféleség az adatbázisban, az új jelszó pedig ebből a számból, és előtte a jelszo szóból tevődik össze. Ha erre valaki rájön (márpedig én is rájöttem, így bárki rájöhet), akkor onnantól kezdve bárki nevében, akinek tudja a felhasználó nevét és email címét (amit elég könnyű kideríteni), be tud lépni, feltéve ha az illető nem változtatta meg a jelszavát (márpedig valljuk be, a jelszóváltoztatás nem divat manapság).

Lehetséges megoldások:
1.) Generáljon az oldal normális jelszavakat (kis-nagy betű, számok, egyéb karakterek, legalább 8 karakter hosszú). Ez lenne a legjobb megoldás.
2.) Az se rossz ha az első belépés után a felhasználó kötelezve lenne a jelszava megváltoztatására, de ez még így is nagy biztonsági rés.
3.) Az is sokat segítene ha nem íródna ki az oldalon a hibaüzenet.

Megjelent az Oil Rush

Megjelent az Oil rush, a játék, ami mérföldkő lehet a Linux elterjedésében játékplatformként. Én már egy ideje próbálgatom a bétáit, fasza kis cucc lett. A Unigine engine demójaként is felfogható a játék, ami egy olyan játékfejlesztői platformot ad, amivel az elkészült játék futtatható Linuxon, windows-on, osx-en és PS3-on is. Reméljük sok sok játék készül majd még ezzel az engine-el, a tudására szerintem nem lehet panasz.

Oil Rush game

2012. január 14., szombat

(Ön)fenntarthatóság

Az utóbbi időben egyre többet gondolkozok azon, hogy mi lesz, ha a gyenge lábakon álló, és már most erősen ingadozó nyugati civilizáció tényleg összeomlik, és megszűnnek az egész életünkben természetesnek vett közszolgáltatások. Ez sajnos egyre inkább valós alternatíva, tehát érdemes rá legalább lélekben, de szerintem tudásban is, felkészülni.
A barátainkkal beszélgettünk róla, hogy milyen jó lenne egy önfenntartó kommunát létrehozni, ahol majdnem mindent magunknak termelnénk meg. Ezzel egyrészt kivédenénk a közszolgáltatások megszűnéséből adódó negatív hatásokat, másrészt eleve jobb lenne egy ilyen környezetben élni, mint folytatni napjaink stresszes, lélekölő, városi életformáját. Magyarán még akkor is jó alternatíva, hogyha mindenki hirtelen észhez tér, és nem vágja ki saját maga alatt a VilágFát.
Utánanéztem a témának, és találtam néhány érdekes weboldalt, amit ezúton osztok meg veletek. Elsőként talán egy blogbejegyzést, ami ugyanezt a témát foglalja össze meglepően jól (jobban mint én): A vidéki letelepedés és az alulról szerveződés perspektívái.
Az önfenntartásnak a legfontosabb aspektusa az élelemtermelés, ezért ennek néztem utána jobban. Létezik a Magyar Permakultúra Szövetség, aminek a honlapjáról le is tölthető egy könyv. A permakultúra egyébként nagyjából az önfenntartó ökogazdálkodást jelenti, nagyjából azt, amiről ez a videó is szól. Ezen a weblapon egy érdekes kertrendezési technikáról, a termőoszlopos termelésről lehet tájékozódni (könyvet és felszerelést rendelni), szintén magyarul. Szintén permakultúráról szól egy külföldi oldal, ami bár sajnos tele van mindenféle reklámmal, azért lehet találni használható infókat.
Az Elég.hu inkább társadalmi és politikai folyamatokkal foglalkozik, de a Tiki-wiki-jükön elég sok "sustainable" technológiáról szó van, érdemes szétnézni. Nagyon jó gyűjtemény, és a legtöbb hasonló weboldallal szemben itt részletes leírások is megtalálhatók. Szintén nem rossz a Self Sufficiency Guide, ami szintén külföldi, ergo szintén tele van reklámmal, de azért érdemes szétnézni rajta.
Végül a bizonyíték, hogy az open source mozgalom, ami a szoftverek területén kezdődött, tényleg megváltoztatta a világot. Létezik egy WindowFarm nevezetű projekt, aminek a lényege, hogy olyan helyen termesztenek növényeket, ahol amúgy nagyon nehéz lenne: egy lakás ablakában. Teljesen nyílt, ergo minden információ fent van róla a neten, bárki megépítheti a leírások alapján, és a közösség a projekt indulása óta rengeteg fejlesztést végzett rajta.
A másik nagyon jó weboldal, ami szintén a nyílt technológiára és az információ megosztására épít, az Open Source Ecology. Itt különféle mezőgazdasági és egyéb gépeknek a legyártásához szükséges információk találhatók. Összerakhatunk például egy traktort bárki által beszerezhető eszközökkel, és hogyha mondjuk sikerül kombinálni egy fagázturbinával, akkor a benzintől sem függünk többé, az önellátó közösségünknek pedig lesz egy mezőgazdasági munkagépe.

Távolról sem merítettem ki a témát, az iménti linkek egy fél órás utánajárás gyümölcsei. Ha valaki talál még hasonlóan jó anyagokat, ne fogjátok vissza magatokat, osszátok meg.